lørdag den 29. august 2015

Endnu en perle

Sommeren lakker mod enden, men der er stadig gode dage tilbage.

Tag bare afsted! 

Hvad med en lille smuttur til Gyldendal?




Der er rejst en fin sten. 
Tag ikke fejl. Det har intet med bogforlaget Gyldendal at gøre, selvom det havde været en god gimmick.

Her ligger der en dejlig lille havn. 

Jeg har slået mine folder på forlaget i 20 år som billedredaktør, derfor syntes jeg, det ville være ret morsomt, at aflægge den lille havn Gyldendal et besøg. 
Navnet og havnen fik jeg først kendskab til i 2012, da jeg så et tv-indslag på TV2 Nordjylland. Jeg fattede ikke, at der kunne optræde en robåd med navnet Gyldendal i indslaget, endda malet i Gyldendals kendte blå farve.
Salling er en halvø nord for Skive.
Det undersøgte jeg så på forlaget, og her kendte man hverken til båd eller Gyldendal Havn. 

Underligt trods alt. 
Desværre fandt jeg ikke min blå Gyldendalbåd.
Den var forlist tidligere på året. 

Gyldendal Havn er en privat havn i det sydvestlige Salling. Havnen er smukt beliggende ud til Venø Bugt, hvorfra der er rig mulighed for mange dagture til de omkring liggende havne kombineret med en smuk tur rundt om Venø.

Efter mit besøg i havnen i 2012, har den været udsat for en af de slemme storme, men er heldigvis blevet genopbygget på smukkeste vis.

På vej ind til rødspætten. 
Så nu er broerne i fineste stand, jeg håber dog stadig det gamle fiskermiljø er bevaret og den fantastiske Restaurant Gyldendal.

Meget apropos denne lille blog om Gyldendal Havn, så havde mit gode gamle Gyldendal deres årlige efterårs reception i torsdags, 28. august, her blev forfattere og andet godtfolk luftet i den dejlige gård for at udveksle minde fra året 2014-15. Og Johannes Riis holdt den årlige tale, som også er legendarisk.
Gyldendals logo, tranen.


Så det er ganske vist, efteråret er på vej. 










Denne blog om ideer til udflugter er en af flere. 
Læs også om:

Sporvejsmuseet 




Naturvandring


                                        











Ingen kommentarer:

Send en kommentar