lørdag den 9. juni 2012

Jeg mærkede suset 2 gange



Ole Knudsen og Jørn Bush Olsen som gæste-bartendere.
 Foto: Bodil Hammer

Farvel Gyldendal - Det første sus


Det blev en på alle måder dejlig oplevelse, at sige farvel til mit arbejdsliv på Gyldendal. Efter at have taget tilløb i et halvt år var det også nu, jeg skulle sige - nok er nok! Og det blev fint og det blev godt.

Cocktails Strawberry Kiss og Buck's Fizz, smukt lavet af Ole og Jørn. Humor fik jeg også med på vejen lagt ind af Stig Andersen. Mit arbejdsliv blev sat i perspektiv og jeg fik også selv sat lidt ord på fra A-Å. Det var da Connie, fra kantinen, sagde til mig at hun ikke har hørt bedre tale i sit lange liv, at maven blev sat på plads og der kunne pustes ud. 

Jeg kan takke mine kolleger, venner og alle de gode mennesker, jeg har mødt i og udenfor Gyldendal for dette sus af en afsked.  

Hvad der dog blev sagt


Knib nu - KNIBNU er verdens første online kvindebevægelse for kvinder. Det gav naturligvis anledning til almindelig moro, da det blev nævnt i talen, at jeg, sammen med mange andre kvinder, følger dette site, som netop i disse dage har en 21-dages kampagne med råd og vejledninger i knibeøvelser.

Ret underholdende, syntes jeg,  at høre en mand mene, at vi kvinder er ret underlige og at der måske er noget om at, kvinder er fra Venus og mænd fra Mars. 

Den lader vi da lige stå!


For det der med knibeøvelser er absolut ikke kun noget som kvinder bør huske for at kunne bevare  kontrollen over egen bækkenbund. Det er i høj grad lige så vigtigt for den mandlige del af befolkningen. 

Hvorfor nu det?


Er det ikke bare en kvindeting og er kvinder ikke bare fra en anden planet? Nej det tror jeg ikke på. Kvinder taler nok bare mere sammen om helbred og skavanker. Ikke en dårlig ting. Hverken for mænd eller kvinder.  Vi er ganske afgjort forskellige, men ikke fra to forskellige planeter! Vi kan helt sikkert lære gode ting fra hverandre og i denne sag, synes jeg faktisk at mænd skal tage imod gode råd til deres eget bedste. 

Fordi


Man  får bedre styr på at holdt "tæt", bedre styr på bækkenbunden og efter sigende bedre rejsning - sidstnævnte gælder ikke for kvinder!  Derfor har jeg besluttet at dele hjemmesiden KNIBNU med mine bloglæsere, jeg håber dog der er såvel mænd som kvinder iblandt. :))) 

Citat: "Mænd og bækkenbund er to ting der ikke tidligere har været forbundet. Dette er en stor fejl, da ny forskning har vist at netop bækkenbundstræning kan have stor betydning for mænds livskvalitet og pengepung.
Bækkenbundtræning har været forbeholdt kvinder, så de kunne træne denne muskelgruppe op til at blive gode stramme elskerinder. Mange kvinder har også trænet ihærdigt for at genvinde fordoms stramhed efter fødslerne har udblokket dem. Andre kvinder har stiftet bekendtskab med bækkenbundstræning p.g.a. inkontinens enten i tilknytning til fødsler, overgangsalder eller alderdom.
På fødselsforberedelseskurserne blev der rystet på hovedet, når mænd også skulle lave bækkenbundsøvelser. Havde mænd overhovedet en bækkenbund? Og var det ikke noget kvindagtigt og temmelig latterligt at lave bækkenbundsøvelser". Citat slut


Fårup Sommerland - det andet sus


Foto: Bodil Hammer
Så troede jeg lige, jeg var landet. Et par dage til Vesterhavet, Rubjerg med familien, så skulle tempoet da nok blive normalt igen. Der havde jeg så ikke lige taget mine ro børnebørn i ed. En af aftalerne var at, hvis vejret holdt bare nogenlunde, hvad man forventer af juni, skulle turen gå til Fårup Sommerland. Efter en morgen med nærmest permafrost, blev vejret heldigvis til Fårup-vejr.

Jeg siger heldigvis, for der kan ikke findes nok superlativer for denne forlystelsespark oppe i det nordjyske. Jeg ved, at jeg ikke er alene om at mene dette. I 2011 besøgte ca. 650.000 Fårup Sommerland. Her har man formået at lave en 110 ha stor forlystelsespark, som tager det fulde hensyn til naturen på smukkeste måde. 

Der er dejlig god luft mellem de professionelle attraktioner og rigeligt med spisesteder, af den gode slags, samt masser af picnicområder. Der står store velfungerende griller til de medbragte bøffer eller pølser. Ja, det er et sted man sagtens kan bruge mere end de 6,5 timer vi tilbragte der og samtidig føler man sig mere på skovtur end på fx Bakken. 

Bange? Nej 

Der findes ikke skræk i livet hos mit ældste barnebarn på otte år, ej heller hos den lille på fire. Hun har kun det problem at højden sætter sin naturlige begrænsning når det gælder nogle af forlystelserne. Da ungernes mor ikke klarede flere tumleture, rutsjeture og andre turbulente maskiner, måtte jeg overvinde min angst og snuppe LYNET. Heldigvis varer det kun ca. 45 sekunder, men hvilke 45 sekunder.

Rutsjebananen


LYNET er en af Danmarks vildeste rutsjebaner og den accelererer fra 0-80 km/t på bare 2 sekunder. Som om det ikke er nok, så fortsætter turen med samme hastighed, samtidig med at jeg bliver drejet rundt 360 grader ikke bare én gang men to eller var det tre gange. Alt dette på under et minut. Hvad mon 
g-påvirkningen har været her? Pu-ha. 

Det kan godt være morfar var med på turen, men her var det kvinderne, der overskred grænser og morfar der vandt pindsvin- og kaniner til pigerne.  














    




Ingen kommentarer:

Send en kommentar