fredag den 23. marts 2012

Brøndums, Brøndum og Brøndum

Nordlyllands Brøndums 


Tre søstre besøger mors hus
Foto: Bodil Hammer, 2006.
Jeg har fået en Smartbox i fødselsdagsgave, "Søde fristelser". Det er muligt at vælge mange forskellige steder at indtage disse fristelser, bl.a. kan jeg komme på Brøndums Hotel i Skagen. Der vil jeg kunne indsnuse atmosfæren fra fordums tiders Skagensmalere og deres liv. Tænke på hvad H.C. Andersen mon fik tiden til at gå med, da han indlogerede sig selv på hotellet. I hans dagbøger fortæller han om en vogntur til Skagen fra Jerup:: "HCA sidder under hele turen til Skagen i den side af vognen, der hænger ude over vandet, i skagen  indlogeres han på "Vertshuset (Brøndums) helt ude i den anden ende af Byen. På Brøndums Kro, som senere blev til Brøndums Hotel bliver HCA irreteret over at værten Degn Brøndums far - Erik Brøndum ryger hele tide osv, ikke særlig glad for gratis logi! hm. Han har nok haft snue en del af tiden i den stive storm, der jo altid hersker mellem de to have på Skagen. Måske kom han aldrig af med den snue han pådrog sig under sit tidligere besøg på Børglum Kloster, hvor han fik det meste af opholdet ødelagt af forkølelse. Jeg vil glæde mig til kaffe og kage på Brøndums :)

Min egen mor er født i Skagen og når jeg en gang om året besøger byen, kører jeg altid forbi huset, hvori hun boede. Hun var som alle jyder, stærk og sej.

Sandormen. Foto: Bodil hammer
Huset, som hendes far selv var bygmester på, det er et af de fine gule huse med hvide strygninger og røde tagsten. Ophavsmanden til mange af de fine huset var arkitekt Plesner, som også stod for mange af de fine rødstenbygninger, der giver byen den skønne stemnng af en hel by.

Ingen sommer for mig uden en tur til Skagen. Heldigvis giver turen igen mening, da den unge generation skal lære stedet at kende og køre en tur med Sandormen til spidsen af Danmark. Historien gentager sig. Jeg har fået en mail fra Toni Jespersen på Sandormen i dag. Den vil jeg gerne give videre her i min blog:
"For at korrigere dig lidt, er spidsen ikke det nordligste punkt. Den peger i grove træk mere østligt. Så man kan godt sige, at vi har snydt de besøgende på Grenen i gennem årtier.
Det nordligste punkt tættere på Nordstrand, ca 1,5 til 2 kilometer fra spidsen. Hvis du kører ud af Nordstrandvej forbi Radarkuplen og ender ude ved stranden, så vil det nordligste punkt ligge et sted imellem Nordstrand og Grenens spids. 
Det er derfor Vi altid omtaler Grenen, som spidsen af Danmark."

Brøndum snaps


Jeg føler mig godt tilpas i det nordjyske i nærheden af Løkken og Rubjerg Klitter, når jeg kommer forbi Bodilshøj og Sankt Bodils Kilde og ved, at der findes et dejligt spisested i Skagen med det skønne navn: Bodilles Kro! At jeg faktisk har rødder til dette skønne sted i Danmark via mit navn. Bodil og er forundt at kunne komme der flere gange om året, dejligt!

Dér, hvor jeg har min skønne plet i Nordjylland, kan jeg i fred og ro samle ind til mine snaps. De bliver til sjove smags oplevelser, nogle vi ikke vil gentage, men også nogle vi laver år efter år. Fx den med kvan taget fra en plante, vi har givet husly på grunden og som nu gerne vil vokse der. Så er der lige den gode lavet på slåen, dem må vi importere via venner fra Langeland eller Sjællands Odde.Fælles for alle er, at vi benytter Brøndum snaps til at frembring kryddersnapsen. Vi må nok snart springe ud i vodka, hvem ved? Nogle siger det er en renere smags oplevelse!


Farums Brøndum



Brøndums Auto til klipperen.
Foto: Bodil Hammer

Her til slut en lille anekdote fra det lokale bilværksted, som var så søde at hjælpe med udskiftning af en udslukt forlygte. Netop færdig kommer en sød pige ind og beder mekanikeren om at tage plads i stolen. Det må være et nyt fænomen. Den mobile frisør! Se billederne af mekaniker til frisør i bilværkstedet Brøndums Auto. :)



  

3 kommentarer:

  1. Tack för en mysig berättelse med härlig information! Många kramar från "Du vet vem".

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde du. keep on following me :)

      Slet