lørdag den 31. marts 2012

Traditioner i Påsken

Traditionerne

Klippe og klistre til påsketræet.
Foto: Bodil Hammer

I vores familie er det sådan, at når man har gjort den samme ting tre gange, ja så er det en tradition. Som mange andre familier graver vi de gamle traditioner frem når en højtid eller anden mærkedag er i farvandet. I disse dage tæller vi ned til påske og traditionen tro er de første gækkebreve klippet og afsendt. Der bliver klippet fine hulmønstre og det er ikke altid lige til at finde på et godt et. Her er Google en god ven, der er kan give en masse inspiration.


Hvis du ikke gætter mig
et påskeæg du skylder mig




Gækkebreve.
Foto: Bodil Hammer
Så er der det lille gæk, hvordan var det nu lige remsen er..."GÆK GÆK GÆK - tre gange - jeg skal ha' et æg". Også her er der hjælp at hente mange steder fx Dansk Folkemindesamling, som giver gode, gamle traditioner videre, også hvis man lige mangler en idé til en god æggeleg o.a. Hos os holder vi fast i at gemme æg, pynte påsketræet og dekorere æg.

Gotlammet


Påsken er også sæson for lam, vi spiser den gode danske lammekølle fra gotlammet, som vi har fra lammemanden på Maglemosegård på Falster. De lam har en hel særlig smag, som de har fået efter at have levet ude i naturen, spist græs, bark og kviste tilsat modermælken, så fås de ikke bedre og der er ingen uldsmag hos dem. Uhm.

Vi tilbereder den altid enkelt, måske kan der blive lavet en let tzatziki med mynte og hvidløg til. En god påske øl kunne komme fra Løkken Bryghus og så tar' vi en af de hjemmelavede snapse til - det kunne være den med æblerosen. 

GOD PÅSKE - jeg håber I synes om mine små indfald og links. Skriv gerne en kommentar til min blog. Hilsen Bodil ;)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar