søndag den 7. april 2013

Den gode og den dårlige kage.

Tror jeg må delagtiggøre mine læsere i denne oplevelse...


Til fødselsdage skal der altid en kage til hos os.

Efter at børnebørnene har gjort deres entré og er blevet ældre, har de i den grad en mening om, hvilke kager der skal på bordet, når de holder fødselsdag.

I år blev der holdt to 9 års-fødselsdage: En for familien og en for veninderne.

Den gode kage

Familiens kagebord skulle bl.a. bestå af boller, Sofias egen lagkage og så smarties-kagen.
Smarties-kagen skulle jeg stå for efter instruktioner fra barnet naturligvis. "Det er den der med kokoscreme på toppen", mormor.

Tænke, tænke. Det viser sig at være "Drømmekagen fra Brovst" tilsat smarties. Ha, den har jeg ikke bagt siden 80'erne. Sjovt at finde den opskrift frem igen. Min opskrift stammer fra min venindes mor, som ville være fyldt 100 år den 17. januar 2013. Hun lever ikke mere, men det gør opskriften heldigvis. se den i bodilles opskrifter.

Kagen blev bagt og godkendt! :)

Fies opskrift på drømmekage. 
Drømmekagen fra Brovst tilsat smarties.
Foto: Bodil Hammer


Den dårlige kage


Venindekagen blev fundet efter gennemgang af mange kagebøger, og valget faldt på en bistadekage fra Gyldendals "Spis Godt" bøger: Sjove kager.
Allerede da vi læste opskriften, burde alarmklokkerne have bimlet og bamlet. Det gjorde de også, men vi tog os ikke af det.

Sofia og jeg købte ind til bistaden. 750 gram smør, 650 gram flormelis osv.

Der blev lavet fine små bier, kagecreme og icing. Kagen stod klar, og der skulle vises og spises.
Bistadekagen. Foto: Bodil Hammer

Dens eftermæle bliver, at den ser bedre ud, end den smager. Vi havde det sjovt, da vi lavede kagen og pyntede den, MEN al den smør og flormelis gjorde kagen uspiselig. Lav den aldrig!!!
se opskriften her: Bistade.

Heldigvis var appetitten i selskabet helt i bund efter boller, skattejagt og efterfølgende mexicansk middag.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar